Jozef en Maria - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Steef en Piet - WaarBenJij.nu Jozef en Maria - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Steef en Piet - WaarBenJij.nu

Jozef en Maria

Door: Steef en Piet

Blijf op de hoogte en volg Steef en Piet

11 April 2009 | Indonesië, Batavia

Hee lieverds!

Het heeft even geduurd, maar hier is dan weer een nieuwe update. En ditmaal uit: Java. Jawel!

Zondag vanuit Cambodja met een bus naar Bangkok vetrokken en –na een dagje Bangkok- ’s nachts naar Java gevlogen. Heel arelaxt om midden in de nacht aan te komen, maar gelukkig hadden we een hotel en transfer geregeld en werden we keurig opgewacht en afgeleverd. Ideaal! Op het vliegveld nog wel wat problemen gehad, maar het is hier zo corrupt als ik weet niet wat dus met wat geld hier en daar (volgens de Javanen: I help you – you help me) kom je een heel end....

De volgende ochtend maar gelijk Jakarta gaan verkennen. Bij een beroemd monument in het centrum van Jakarta kwamen we een aardige Javaan tegen die ons wel de stad wilde laten zien. Hij kon Nederlands, wat het een stuk makkelijk maakte, dus hoppa: wij met hem op pad. Hij liet ons allerlei leuke plekjes zien en wist ons veel te vertellen. De Nederlandse invloed is hier nog goed zichtbaar, ondanks het feit dat het hier voor 80% islamitisch is. Dat is trouwens best gek.. Overal moskeeen, vrouwen met hoofddoeken etc. Je waant je echt in een totaal ander werelddeel!

Zoals sommigen van jullie wellicht wel weten (Eem in ieder geval! :-)) waren hier deze week de verkiezingen. Was wel heel duidelijk te merken. Het is overal 1 grote chaos, zeker aangezien daarbij iedereen ook nog eens vrij is. Wat een zooitje hier zeg.. Gelukkig niet veel gemerkt van eventuele rellen. Dankzij de tips van Ted (thanks Ted!!) wisten we een beetje hoe we onze route in Java wilde voortzetten. Onze Javaanse gids die ons de eerste dag had rondgeleid wilde ons graag zijn hometown Bogor laten zien en ons meenemen, wat prima was voor ons omdat we het toch al op de planning hadden staan.

De volgende ochtend met Iwan (onze Javaan) de lokale trein in en op naar Bogor! Heel bijzonder om zo met het lokale transport te reizen. De meeste mensen touren hier toch met een prive auto met chauffeur. Wat helemaal ideaal is, maar voor ons gewoon op dit moment te duur. Dit was een heel bijzondere manier van reizen en gelukkig prima te doen. Iwam bleek heel aardig en al snel liet hij ons in zijn stad de mooiste plekjes zien, zoals de prachtige Botanische tuin (1 vd grootste in de wereld). De hele dag alles met het lokale transport gedaan, wat op zich al een hele ervaring was en wat we noooit zonder Iwan hadden kunnen doen. Helaas zat het weer niet echt mee en hadden we flink wat regen en vooral veel bewolking. Na de hele dag op pad met Iwan nam hij ons mee naar zijn huisje in een kampung (wijk). Zo bijzonder om door allerlei kleine straatjes waar normaal geen toerist te vinden is, bij zo’n klein mannetje thuis te komen! Echt heel speciaal. Zijn vrouw had voor ons gebakken banaan gemaakt en ook zijn kinderen waren erg nieuwsgierig naar ons. Een te gekke ervaring!

De volgende dag nam Iwan ons mee om allerlei dingen te bezoeken zoals een gongfactory, wayanpoppenfabriek, waterval, theeplantage en Bloemenstad. Erg leuk allemaal. Hij had zelfs een auto met chauf voor ons geregeld! Helaas stonden we wel de hele dag in de file door de verkiezingen... Het is trouwens wel heel bizar hier hoor. Doordat we op plekken komen waar niet echt veel toeristen komen (door onze manier van transport en door Iwan) reageren mensen zo leuk op ons. Je voelt je bijna (met de nadruk op BIJNA, haha) net zo mooi of beroemd als Brad Pitt en Angelina. Iedereen adoreert je, lacht naar je, wil met je op de foto, bij je zijn, je aanraken, giechelen etc.. Heel gek, maar wel super leuk! Je bent er alleen wel steeds een halve dag zoet mee.. haha.

De volgende dag uitgecheckt en nog even bij Iwan thuisgezeten. Daarna heeft hij ons keurig op een bus naar Yogyakarta gezet. Deze nachtbus vertrok al om half 3 ’s middags. Gelukkig beviel deze slaapbus ons een stuk beter dan onze vorige ervaring, maar goed... ideaal is anders! :) Om half 4 vanacht –we begonnen net een beetje weg te doezelen- werden we ineens zo hoppa de bus uitgeflikkerd. Bleek dat we al in Yogya waren. En daar sta je dan met zn tweetjes met al je spullen. Midden in de nacht. Geen idee waar je bent... das soms wel ff slikken hoor. Gelukkig een taxi gevonden en gevraagd ons naar een hotel te brengen. Helaas voor ons bleek er ook hier genoeg gaande zijn (door de verkiezingen?) en bleek werkelijkwaar ELK hotel hier vol te zitten. We hebben ruim 1,5 uur met de taxi rondjes gereden en tientallen hotels gevraagd, maar nergens was plek in de herberg. We voelden ons echt een soort Jozef en Maria. En onze taxichauffeur was de ezel, want die zat alleen maar een partij schaapachtig te lachen dat je er gek van werd! Haha. Uiteindelijk om half 6 vanmorgen ergens een plekje gevonden waar een klein kamertje was met helemaal niets, behalve een matras op de grond. Op de gang een gedeelde douche en toilet, maar alles was beter dan niets! Toch?....

Door de hitte en het licht amper een oog dichtgedaan. Vandaag kwam er gelukkig een kamer in het hotel vrij en hebben we rustig aan gedaan. Strakjes lekker slapen! Morgenochtend weer om 5 uur op en dan gaan we met de motor de Borobodur en een ander groot tempelcomplex bekijken. Met een beetje mazzel kunnen we dan overmorgen vanuit hier naar Bali vliegen.. Dat zou te gek zijn!

We missen jullie wel, maar genieten nog steeds. Heel veel liefs van ons!!

Xx
Steef & Piet

• 11 April 2009 - 18:46

Nick:

he steef en piet,

wat een geweldige verhalen en fotos. nog veel plezier en we missen jullie.

x nick en denise

• 11 April 2009 - 23:17

Cin:

Hé wijfie and ega ;-) Geen crocqs maar snakes deze keer...YAK! IEW! Het maar een foto Cin, het is maar een foto...sorry, ben weer bijgekomen ;-)

Anywayz, wat hebben jullie al een hoop herinneringen verzameld, super! Verhalen vervelen nog steeds niet, keep on posting them!

Ik heb Yogyakarta altijd al zo'n leuke naam gevonden...en jullie zijn er!!!! Nice! En blij trouwens ook dat die Javaan, die jullie vertrouwden, ook betrouwbaar bleek te zijn. Super dat jullie gewoon in de natural habitat van de locals geweest zijn, must be an real experience.

Bigga kiss Javaanse padvindertjes ;-) XxX

Ps. bestaat er ook niet zoiets als 'de Javaanse Brulkikker?' en...al gezien, gehoord, geroken...gegeten?

• 11 April 2009 - 23:19

Cin:

Oh en trouwens, Maria, je komt toch niet met een kindekke thuis hè? Haha ;-)

• 12 April 2009 - 15:13

Lil:

Piet, vergeet de MaPo en ga lekker met een kleedje op de markt Wayanpoppen verkopen;)

xx

• 13 April 2009 - 18:25

Trui:

Kinnnnndddddd, wat een feest....DHL all over the world, lief van de foto!
    Net het journaal gezien, blijven jullie maar lekker weg uit BKK en geniet daar waar jullie nu zijn! xx
    1e weekend in Fryslan geweest, anders dan jullie mooie reis BUT erg lekker! xx

• 14 April 2009 - 06:53

Corry En Jack:

Lieve Steef en Pieter,

Dit is inderdaad wel een totaal ander land als waar jullie geweest zijn h`e!! Als jullie het maar naar je zin hebben, want daar gaat het tenslotte om. Een betje latere reaktie van ons, maar toch net zo gemeend.
    Veel plezier allebei mar weer bij alles wat jullie doen!
    Liefs en groetjes,

• 14 April 2009 - 15:06

Emilie :

Hey Jose en Mariah! Wooow....sojelusmen! En goed van mij he van de verkiezingen, zie ik ook een keer het nieuws: hopla! Hier alles goed (zie oe aa mail) lekker aan het bijkomen van een veel-te-druk paasweekend! Maar de zon schijnt hier ook, dus het is allemaal wat draagelijker :). Have fun dear en pas op jezelf en elkaar. BIG KISS xx

• 14 April 2009 - 15:07

Emilie :

DHL pieloepaliloempoe, DHL whompa lie loempa, DHL juhunta pe woompie!!
    xx

• 15 April 2009 - 09:19

Ted:

Geweldig jullie verhalen.
    Leuk nu zie en lees ik ook bekende plekjes
    Ik geniet helemaal mee.
    Nog hedeeeel veeeeel plezier.

xx Ted